Tuesday, February 15, 2011

"one of the most exciting book i ever read" - Shawn Syazwan


Asallamualaikum Ust.

1st, cayalah ust. buku anda telah menjadi sumber inspirasi buat saya dan membe2. one of the most exciting book i ever read. Jarang skali buku perjuangan tokoh yang dianalisa seperti ini dihasilkan, terutamanya sirah Nabawiyyah. Tahniah Ust!

2nd, di sebabkan kebesan penulisan ust dan sempena Maulidur Rasul pada hari ini, saye nak tanye bile pulak buku kedua Ust Kuasa IQ EQ SQ Dalam Sirah Peperangan Rasulullah akan diterbitkan?

3rd Ingin saye mencadangkan kepada Ust supaya lebih diperbanyakkan lagi grafik2 dan diagram yang menarik dan mudah difahami untuk keluaran buku yang selanjutnya bagi menarik lebih ramai lagi pembaca2 remaja. sebab kalo kiite tgk remaja sekarang ni memang mudah tertarik dengan grafik2 yang 'style' ni.

WAllahu'alam slm wbt

Assalamualaikum

Ustaz sangat2 hargai feedback dan pandangan saudara. Cadangan saudara mengenai grafik yang lebih baik sungguh mematangkan ustaz untuk penulisan akan datang.


Untuk makluman saudara, buku kedua ustaz belum diputuskan lagi tajuk muktamadnya. Namun yang confirmnya bukan IQ-EQ-SQ dalam sirah peperangan Rasul, lantaran Ustaz mendapati ramai sudah menyebutkan mengenai ini meskipun tidak dalam kerangka IQ-EQ-SQ.

Ustaz lebih cenderung untuk meneruskan fokus mengenai tokoh Islam di luar lingkaran 300 tahun terbaik dan ustaz lebih ghairah untuk meneruskan kajian kedua (terakhir) pada sebaik-baik raja yang diisyaratkan oleh Nabi iaitu Muhammad al-Fateh. Namun, buku kali ini menjanjikan sudut pandang yang berbeza, episod AL-Fateh yang lebih baru dan analisa sejarah yang lebih mekar dan membumi.

Berikut adalah petikan sinopsis buku ustaz

"Ramai sudah mengetahui mengenai kehebatan persiapan dan rahsia kejayaan penawanan Kota Konstantinopel oleh seorang anak muda 22 tahun yang tidak hidup di zaman Nabi atau Sahabat atau Tabi’en, tidak berketurunan Nabi dan bukan bangsa Arab. Namun sudahkah anda mengetahui babak-babak penting sepanjang 30 tahun seterusnya pemerintahan sebaik-baik raja yang disebutkan oleh Nabi ini, termasuk kekalahan parahnya baginda di Belgrade 3 tahun selepas penawanan Konstantinopel, wujudkah hubungan Othmaniyah dan Tanah Melayu pada era al-Fateh, dan bagaimana cara berfikir baginda ketika meluaskan Daulah Othmaniyah dari 600 kilometer persegi pada 2,214,000 kilometer persegi sepanjang 30 tahun tersebut ? Sekali lagi ini buku ini mengambil pendekatan perkahwinan antara sejarah dan motivasi kepimpinan."

No comments:

Post a Comment