Tuesday, February 15, 2011

Feedback dan Cadangan "Hamba Allah"



Assalamualaikum.
Ustaz, Syukran Jazakallah atas buku Kepemimpinan Al-Fateh. Ana seorang peminat Uthmaniah dari remaja lagi. Lebih berbelas tahun menanti siapalah insan di Malaysia ni yang dapat mencungkil rahsia kekuatan Uthmaniah. Dulu saya ada baca buku Pahrol M. Juoi tetapi belum puas..ttg Sultan al-Fsteh


Ada soalan:


1. Ada tak kajian menunjukkan pengaruh kesufian secara khusus dalam keperibadian Sultan Muhammad? Misalnya latihan S. Aq Shamsudin dan Haji Bayram


2. Bagaimana ana nak hungungjalinkan unsur tasawuf khususnya terhadap Kuasa kepemimpinan Sultan?


3. Apakahada unsur-unsur Hedonisme yang menyebabkan kejatuhan moral sultan-sultan akhir Uthmaniah?


Ana sedang dalam proses hendak membuat kajian ilmiah .


Syukran Kami doakan akan muncul al-Fateh-al-Fateh baru di bumi ini...amin..
Assalamualaikum

Saya sangat hargai feedback dan cadangan pihak saudara. Semoga kajian ilmiah saudara ini akan menambahbaik apa yang telah saya pasakkan sebagai "bahan perbincangan" dalam buku saya. Buku saya bukanlah rujukan muktabar kepada kisah Muhammad al-Fateh, tetapi ia bersifat "hyperlink" untuk pembaca 'beramahmesra' dengan sarjana-sarjana Islam dan Barat yang mempunyai pelbagai cara pandangan sebaik-baik raja yang diisyaratkan oleh Nabi S.A.W ini. Sesungguhnya soalan saudara sememangnya tidak menjadi fokus serius saya ketika dalam menulis bab 12 kuasa pendidikan.

Namun persoalan saudara telah menyebabkan saya akan membelek bab Al-Fatih Al-Ma'nawi Aq Syamsuddin karangan Syekh As-Sollabi, Bab 16 Learning, the Medrese and the Ulema oleh Halil Inalchik dalam The Ottoman Empire The Classical Age 1300-1600, dan "The Politics of Piety : The Ottoman Ulema in The Postclassical Age (1600-1800) karangan Madeline C. Zilfi (University of Maryland, College Park) meskipun buku ini adalah paradigma non-Muslim selepas era al-Fateh. Berikan masa kepada saya insya-Allah.

Terima kasih sekali lagi :)

No comments:

Post a Comment